۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 748202

کسی که به واقع اهل استغفار شد ضمن آنکه روح و جانش از معصیت پاک می شود خیرو برکات مادی و معنوی نیز نصیبش شده و رزق و روزی اش افزون می شود.

تاملی بر دعای روز پنجم ماه مبارک

به گزارش قدس آنلاین، ماه رمضان ماه میهمانی خداوند است و بندگان او در این ماه تمام تلاش خود را برای بهره بردن از آن می کنند. یکی از راههای بهره مندی از این ماه مبارک خواندن ادعیه ای است که در مفاتیح الجناح به صورت کامل آورده شده است. مثل دعای هر روز که سرشار از مفاهیم ارزشمند است.

در پنجمین روز از ماه مبارک رمضان، حجت الاسلام والمسلمین جواد رستمی، تاملی بر دعای این روز داشته است که با هم می خوانیم.

ویژگی اهل استغفار

«اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیَائِکَ الْمُقَرَّبِینَ بِرَأْفَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ» خدایا مرا در این ماه از آمرزش‌جویان قرار بده و از بندگان شایسته‌ فرمان‌بردار و از اولیای مقرّبت قرار ده، به رأفتت ای مهربان‌ترین مهربانان.

در دعای روز پنجم سه خواسته را از خدواند طلب می کنیم که ابتدای آن درخواست قرار گرفتن در حلقه مستغفرین است.

سوال: ویژگی اهل استغفار چیست؟

امام علی(ع) در نهج البلاغه می فرماید کسی جزو این گروه قرار می گیرد که به شدت از گذشته پشیمان بوده و تصمیم جدی مبنی بر عدم قرار گرفتن در آن مسیر خطا دارد یعنی اگر شرایط گناه دوباره برای او فراهم شود او از آن معصیت روی گردان است. افزون بر آن در پی جبران خسارت و خطاست یعنی اگر حق و حقوقی را تضییع کرده با ادای آن حلالیت بطلبد.

اگر به حرام ارتزاق کرده و گوشت تن از حرام روئیده در پی آب کردن آن باشد یعنی رنج اطاعت و سختی انجام واجب و ترک محرمات را بپذیرد تا لذتی را که از گناه چشیده جبران شود در این هنگام اگر به زبان هم استغفار کند مورد رحمت و مغفرت خداوند قرار می گیرد.

کسی که به واقع اهل استغفار شد ضمن آنکه روح و جانش از معصیت پاک می شود خیرو برکات مادی و معنوی نیز نصیبش خواهد شد رزق و روزی اش افزون شده و نزد خدا و دوستداران خدا عزیز و با عزت و منزلت می شود و در ادامه بر زندگی دیگران به ویژه اطرافیانش تاثیر مثبت می گذارد.

صالحین فرمانبردار

در بخش دوم دعا درخواست قرار گرفتن در حلقه صالحین فرمانبردار را داریم که این پس از قرار گرفتن در دایره اهل استغفار دور از دسترس نیست. و اما خصوصیت این افراد چیست؟ در قرآن و روایات کسانی را که مطیع خدا هستند و با میل و رغبت او را عبادت می کنند و همتشان بر ترک محرمات و انجام واجبات است عباد صالح می نامند.

به خود بنگریم و این صفات را چک کنیم و ببینیم چقدر تا مطلوب  خویش که امروز در قالب دعا از خداوند درخواست می کنیم فاصله داریم؟ در کنار دعا باید تلاش و همت خویش را افزون کنیم تا به مقصودمان برسیم.

مقربین درگاه حق

و آخرین خواسته امروز که قرار گرفتن در جمع مقربان درگاه الهی است لازمه اش گذر از مراحل قبل است با صفاتی خاص تر، نظیر آنکه اخلاص در عمل و رضای خدا برای این گروه در صدر اعمالشان قرار دارد و در مسیر اطاعت و بندگی از یکدیگر به گواه آیه ۱۰ سوره واقعه سبقت گرفته اند اما نه برای بهای آن که بهشت باشد بلکه فقط خدا را در نظر دارند و اگر از حرام دوری می کنند از ترس عذاب نیست بلکه باز مراد و مقصودشان رضایت حضرت حق است و این جایگاه عظیم با صبر و تحمل و تلاش و همت و دعا قابل درک است.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.